5.1.2019 – Marko Sinivuori Japan Motors Cup rengaspalkinnon voittaja – Asfalttisarjan ensimmäiset osakilpailut toukokuun toisena viikonloppuna

Kesällä asfaltilla ajettava kahdeksan osakilpailun mittainen Japan Motors Cup -asfalttisprintsarjan ennakkoilmoittautuminen päättyi vuodenvaihteeseen ja tuloksena oli erinomaiset 59 ilmoittautunutta. Tämä takaa erinomaiset lähtökohdat vauhtisarjan toteutumiselle.

Kaikkien ennakkoilmoittautuneiden kesken sarjapromoottori Mika Myllylä ja sarjan PR-toiminnasta vastaava Jani Kekoni arpoivat AVON -kilparengassarjapalkinnon. Mallusjoella Japan Motors Oy toimitiloissa suoritetussa arvonnassa Marko Sinivuoren nimi nousi palkintopokaalissa olleista nimiliuskoista ja näin ollen Toyota Starletilla kilpaileva Joensuun Urheiluautoilijoita edustava kuljettaja pääsee ruopaisemaan uusilla kilparenkailla kun lumet valtakunnastamme sulavat.

– Ilmoittautuneiden määrä oli positiivinen yllätys ja varsinkin kun useissa luokissa on jo nyt kilpailijoita enemmän kuin osasimme odottaa. Näin ollen meillä on tulossa mitä mainioin kilpasarja kun asfalttisprintkausi toukokuussa Kauhavalta käynnistyy, promoottori Mika Myllylä kommentoi.

– Tiedossa on, että useita autoja on rakenteilla ja vielä kun saadaan aktivoitua edellisvuosien kilpailijat sekä toivotettua tervetulleeksi kaikki uudet niin uskoisin, että lopullinen kilpailijamäärä tulee olemaan tavoitteidemme mukainen eli 100-110. Normaali ilmoittautuminen on avoinna maaliskuun viimeiseen päivään saakka, joten aikaa on hyvin rakennella kilpailukalustoa kuntoon ja sen jälkeen lähteä ajamaan niin CUP-voittajan tittelistä kuin ennen kaikkea sarjamme pääpalkinnosta eli Skoda Fabia henkilöautosta, kilpailijoiden yhdyshenkilö Erkki Koskelo jatkaa.

Lisätietoja saat sarjan kotisivuilta www.japanmotorscup.fi. Ilmoittaudu sarjaan mukaan AKK KITI-järjestelmässä osoitteessa: www.autourheilu.fi

Ajettavat osakilpailut:
1. 11.5.2018 – Kauhava #1
2. 12.5.2018 – Kauhava #2
3. 25.5.2018 – Raahe #1
4. 26.5.2018 – Raahe #2
5. 16.6.2018 – Nokia
6. 6.7.2018 – Happy Beach, Vaala
7. 30.8.2018 – Levi #1
8. 31.8.2018 – Levi #2

26.12.2018 – Voita uusi Skoda Fabia henkilöauto – Japan Motors Cupiin ennakkoilmoittautuneiden kesken arvotaan Avon slicks kilparenkaat!

Japan Motors Cup on Autourheilun Kansallisen Keskusliitto AKK-Motorsport ry:n virallisen asfalttisprint CUP-mestaruussarja, jossa niin yleisen- kuin juniori- sekä naisten- ja senioriluokan kuljettajat ajavat esine- ja lahjakorttipalkintojen lisäksi pääpalkinnosta eli uudesta Skoda Fabia henkilöautosta. Lisäksi nuorten luokan mestari palkitaan auto- ja kuljettajabrändäys -palkinnolla kilpailukaudelle 2020.

Kesällä 2019 Suomen parhaimmilla katuradoilla ajettava asfalttisprintsarja kerää jälleen pikipinnan valtiaiksi haluavat kuljettajat viettämään vauhdikkaita ja nautinnollisia kesäpäiviä sekä ennen kaikkea mittaamaan paremmuuttaan sarjan kahdeksassa osakilpailussa ja niissä ajettavissa 16 kilpalähdössä, joista 13 parhainta suoritusta lasketaan loppupisteisiin. Ilmoittautuminen on käynnissä ja sen ensimmäinen osio umpeutuu nyt vuodenvaihteessa eli 31.12.2018 klo 23:59, johon mennessä puumerkkinsä osallistumislistaan laittaneiden kesken arvotaan perinteikäs Slicks kilparengaspalkinto. Näin ollen ilmoittaudu heti ja maksa ilmoittautumismaksu sääntöjen mukaisesti 7.4.2019 mennessä!

Toukokuussa Kauhavalta käynnistyvässä ja elokuun viimeisenä viikonloppuna Kittilän Leville päättyvässä kilpasarjassa paremmuuttaan voi mitata Autourheilun Kansallisen Keskusliiton sääntöjen mukaisella kilpa-ajoneuvolla aika pienimmistä ns. vakioautoista huipputehokkaisiin nelivetoisiin turboautoihin saakka. Huomioitavaa on, että osakilpailukohtaisesti sarjassa voi samalla autolla ajaa usea kuljettaja aina ralliautoluokkaa myöten. Näin osallistuminen on tehty helpoksi kun aikaisempina vuosina on kilpailuissa nähty jopa neljä kuljettajaa ajamassa samalla autolla.

Japan Motors Cup asfalttisprintsarjan voi voittaa ryhmästä ja luokasta riippumatta kilpailija, joka omassa luokassaan kerännyt sarjasääntöjen mukaisesti eniten pisteitä. Osakilpailussa CUP-pisteet lasketaan jokaisesta ajetusta kierroksesta erikseen ja pisteisiin lasketaan sarjapistetaulukon mukaisesti siten että jokainen saa sen pistemäärän mikä hänen sijoituksensa on sarjaan osallistuvista kilpailijoista omassa luokassaan jokaisessa kilpalähdössä. Varsinaisiin loppupisteisiin lasketaan sarjan jokaisen lähdön (16 lähtöä) pisteet yhteensä, joista kuitenkin kolme huonointa lähtöä vähennetään pois. Lisäksi kuljettaja voi kaksi kertaa kauden aikana käyttää rallisprintin SM-sarjasta tutun ns. jokerikortin eli haalia tuplapisteet kahdesta ennen ensimmäistä osakilpailua ilmoittamasta kilpailusta.

Pitkät perinteet omaavat kansalliset rallisprintin kilpasarjat eli Rallisprintin SM-sarja ja Japan Motors Cup asfalttisprintsarja tekevät tulevana kilpailukautena yhteistyötä kun kahdessa kesäisessä osakilpailussa on kuljettajien mahdollista samassa kilpailussa kerätä kummankin sarjan mestaruuspisteet. Näin kätevästi Japan Motors Cup sarjan kilpailija voi samanaikaisesti ajaa kolmasosan rallisprintin SM-sarjasta, jonka hän on siis voinut talvella aloittaa ja asfalttikauden jälkeen syksyllä soralla lopettaa. Tällä toiminnolla Autourheilun Kansallinen Keskusliitto sekä molempien sarjojen organisaatiot haluavat kannustaa autourheilijoita ajamaan kummatkin kilpasarjat.

Japan Motors Cup on siis Autourheilun Kansallisen Keskusliiton alainen kilpasarja, jonka voittajat palkitaan vuosittaisessa mitaligaalassa. Tutustu sarjan sääntöihin sen kotisivuilla osoitteessa www.japanmotorscup.fi ja starttaa mukaan Kiti-järjestelmän kautta osoitteessa www.autourheilu.fi

9.12.2018 – Japan Motors Cupin osasto Hanaa! Expolla kiinnosti autourheilukansaa – Asfalttisarjan ensimmäisen osakilpailun rataesittely julkaistu

Joulukuun ensimmäisenä päivänä Lahden Messukeskuksessa autourheiluhistorian ensimmäistä kertaa järjestetty Hanaa! Expo keräsi yhteensä 2537 messuvierasta tutustumaan lukuisien moottoriurheilun toimijoihin. Myös Japan Motors Cup oli edustettuna osastolla, jossa sarjan pääpalkinto eli uusi Skoda Fabia henkilöauto oli näytillä kera Erkki Koskelon huipputehokkaan Mitsubishi Lancer Evolution rallisprintin erikoisauton. Lisäksi osastolla oli messuvieraiden käytössä supersuosittu VR-rallisimulaattori, jossa kuljettaja pääsi kokeilemaan taitojaan niin asfaltti- kuin soraerikoiskokeilla.

Kahdeksan tunnin aikana sarjaorganisaation Jyrki Lampela ja Jani Kekoni jututtivat messuvieraita samalla VR-simulaattorielämyksiä mahdollistaen. Lisäksi usea Japan Motors Cup asfalttisprintsarjaan ilmoittautunut kuljettaja kävi kertomassa kuulumisiaan, odotuksiaan sekä myös toivomuksiaan tulevan kesän kahdeksalta osakilpailulta, joista kaksi ajetaan Rallisprintin SM-sarjan yhteydessä.

– Hanaa! Expo oli kaikin puolin menestystarina, jossa moottoriurheilun parissa toimivat tahot sekä heidän palveluistaan nauttivat moottoriurheilijat erinomaisesti kohtasivat toisensa. Myös meillä Japan Motors Cupin osastolla kiinnostusta riitti koko Expon kahdeksan tunnin ajan kun tarinaa riitti niin entuudestaan tuttujen rallisprint -kuljettajien kuin tulevien sellaisten kanssa. Oli mahtavaa nähdä aikaisemmilta kilpailukausilta tuttuja autourheilijoita kuin saada moikattua uusia tuttavuuksia ja keskustella heidän kanssaan tulevan vuoden sarjasta, Jyrki Lampela kertoo.

Perinteikäs kilparengasarvonta heti vuodenvaihteen jälkeen

Kahdeksan osakilpailun mittainen Japan Motors Cup asfalttisprintsarjan ilmoittautuminen on alkanut nousujohteisissa merkeissä kun neljäsosa toivotusta kilpailijamäärästä on täynnä. Ilmoittautuneiden listoilta löytyykin niin asfalttisprintsarjan konkarikuljettajia joko entuudestaan tutulla tai täysin uudenlaisella kilpailukalustolla kuin uusia rallisprintin vauhtiin ryhtyviä kilpailijoita. Vuodenvaihteeseen mennessä ilmoittautuneiden kesken arvotaan, aikaisemmilta kilpailukausilta tuttu kilparengassarja eli arpaonnen suosimaa kuljettajaa hemmotellaan arvokkaalla palkinnolla. Arvonta suoritetaan 1.1.2019 ja siitä tiedotetaan välittömästi sen jälkeen.

Ensimmäisen osakilpailun rataesittely julkaistu – Sarja alkaa erittäin haasteellisella radalla

Rallisprintin SM-sarjan yhteydessä ajettava Japan Motors Cup asfalttisprintsarjan ensimmäinen osakilpailu ajetaan Kauhavan LSK Business Parkin ympäristössä. Kilpailun järjestävä seura eli AL-Härmä ovat kuunnelleet kilpailijoiden ja katsojien toiveita ja rakentaneet erittäin kompaktin ja teknisesti todella haasteellisen kilparadan.

– Kaikille rallisprint kilpailijoille kokonaan uusi Kauhavan kilparata näyttää vähintäänkin sellaiselta, että harmittaa jo nyt kun tuli oma kilpuri luvattua Erkki Koskelon käyttöön. Rata on tekninen, jossa myöskin korkeuseroja löytyy. Lisäksi kun varikkotilaa on runsaasti sekä alueelta löytyy myös majoitus- ja ruokapalvelut niin sarjamme todellakin tulee saamaan erittäin vauhdikkaan lähdön. Lisäksi kun samassa kilpailussa voi kuljettaja ajaa niin Rallisprintin SM-sarjan kuin Japan Motors Cup asfalttisprintsarjan pisteistä kiin tulossa on mitä mainioin kisaviikonloppu, sarjapromoottori Mika Myllylä kertoo.

Tutustu Kauhavan rataesittelyyn: https://youtu.be/FsUtInaf_AA ja ilmoittaudu mukaan Autourheilun Kansallisen Keskusliitto AKK’n KITI-järjestelmässä: www.autourheilu.fi.

Klikkaa ja katso kuvia Hanaa Expo 2018 messuosastoltamme:

3.10.2018 – Japan Motors Cup 2019 asfalttisprintsarjassa pääpalkintona henkilöauto – CUP -arvosta kilpaillaan vuoden tauon jälkeen!

Autourheilun Kansallisen Keskusliitto AKK-Motorsport ry:n virallinen asfalttisprint CUP-mestaruus on jälleen jaossa kun kesällä 2019 kilpailijat mittaavat paremmuuttaan yhteensä kahdeksassa Japan Motors Cup asfalttisprintsarjan osakilpailussa. Näin vuonna 2003 alkunsa saanut asfalttisarja saa jatkoa osakilpailuissa, joista kaksi ajetaan Rallisprintin SM-sarjan yhteydessä.

Toukokuun alussa Kauhavalta käynnistyvässä ja elokuun viimeisenä viikonloppuna Kittilän Leville päättyvässä sarjassa niin yleisen luokan kuljettajat kuin juniorit, naiset ja seniorit kisaavat CUP-mestarin tittelistä, jonka pääpalkintona on Skoda Fabia henkilöauto muita esine- ja rahapalkintoja unohtamatta. Lisäksi nuoret kilpailevat omasta sarjamestaruudestaan, jonka pääpalkintona on kuljettajan ja kilpailukauden brändäys kaudelle 2020 muita esine- ja rahapalkintoja unohtamatta.

Japan Motors Cup asfalttisprintsarjan uutena vetäjänä on autourheilun todellinen erikoismies Mika Myllylä, jolta löytyy runsaasti kilpailukokemusta niin rallista kuin erityisesti rallisprintistä. Aikaisemmat kilpailukaudet Japan Motors Cup sarjaa edeltäneen Future Cupin yleiskilpailun voitoista useita vuosia ajanutta Myllylää avustaa Erkki Koskelo, joka vuonna 2003 on perinteikkään asfalttisprintsarjan laittanut aluille. Lisäksi sarjaorganisaatiossa kilpailijoita palvelee Jyrki Lampela ja Jani Kekoni, jotka kummatkin ovat myöskin vuodesta 2003 lähtien toimineet asfalttisprintin sarjahistorian kaikkien aikaisempien promoottoreiden apuna.

– Minulle ralli ja erityisesti kesäinen asfalttirallisprint on ollut lähestulkoon elämäntapa ja kun kuluvana vuonna sarjaa ei järjestetty niin kieltämättä hieman tylsä kesä on ollut. Kun AKK-Motorsport ry päätti jakaa sarjan promootio-oikeudet uudestaan niin vuonna 2003 asfalttisarjan perustaneen Erkki Koskelon kanssa haettiin oikeuksia ja kun ne saimme niin nyt aikomuksenamme on palauttaa arvostettu kilpasarja sellaiseksi kuin se aikoinaan oli eli enemmän rallisprintin ajan hengen mukaiseksi, Myllylä kertoo.

– Olemme loppukesän ajan tehneet valtavasti ns. pohjatöitä ja tiivissä yhteistyössä Rallisprintin SM-sarjan kanssa olemme päättäneet, että kahdessa kesän kilpailussa kummankin sarjan kilpailijat keräävät sarjojen mestaruuspisteitä samoissa tapahtumissa. Näin kätevästi rallisprinttiä harrastava voi kesän kilpailuissa ajaa myös 1/3 rallisprintin SM-sarjan osakilpailuista. Muutenkin kahdeksan osakilpailua kattava Japan Motors Cup asfalttisprintsarja sisältää erinomaisia autourheilutapahtumia niin Kauhavalla, Raahessa, Nokialla ja Rokualla kuin Levillä, joissa tarjolla on perinteikkäitä ja kovasti tykättyjä katuratoja, Koskelo jatkaa.

Uudistuksia pistelaskutavassa

Japan Motors Cup asfalttisprintsarjan voi voittaa ryhmästä ja luokasta riippumatta kilpailija, joka omassa sarjassaan kerännyt sarjasääntöjen mukaisesti eniten pisteitä. Osakilpailussa CUP-pisteet lasketaan jokaisesta ajetusta kierroksesta erikseen ja pisteisiin lasketaan sarjapistetaulukon mukaisesti siten että jokainen saa sen pistemäärän mikä hänen sijoituksensa on sarjaan osallistuvista kilpailijoista omassa luokassaan kussakin lähdössä. Varsinaisiin loppupisteisiin lasketaan sarjan jokaisen lähdön (16 lähtöä) pisteet yhteensä, joista kolme huonointa lähtöä vähennetään pois.

Sarjapisteiden lisäksi jaetaan osakilpailuun osallistumisesta bonuspisteitä sekä kuljettaja voi kaksi kertaa kauden aikana käyttää rallisprintin SM-sarjasta tutun ns. jokerikortin eli haalia tuplapisteet kahdesta ennakkoon ilmoittamasta kilpailusta.

– Pistelasku on kaikille reilu ja sellainen, että se suosii tasaisesti osakilpailuissa menestyvää kuljettajaa. Koska kolme huonointa tulosta jätetään lopullisista tuloksista pois, on kilpailijalla siten kolme kertaa varaa myös epäonnistua. Lisäksi kun mukaan laskentaan osallistumisbonuspisteet sekä kaksi kertaa kauden aikana käytettävissä oleva jokerikortti tuplapisteiden keräämiseen niin tulossa on varmasti yksi mieleenpainuvimmista kilpailukausista miesmuistiin, pistelaskuyhtälöistä vastaava sarjasihteeri Jyrki Lampela kertoo.

– Vuodesta 2003 lähtien minä, Jyrki Lampela ja Erkki Koskelo olemme, tavalla tai toisella, olleet mukana asfalttisprintsarjan vetämisessä tai tukemisessa ja olemme erittäin tyytyväisiä, että uusi promoottori Mika Myllylä luottaa kokemukseemme. Mika on rauhallisella, mutta erittäin varmalla otteellaan erinomaisesti jo nyt yhdistänyt niin kilpailijoita kuin osakilpailuja tekeviä tahoja ja kun meillä on vielä puoli vuotta aikaa kehittää Japan Motors Cup kokonaisuutta ennen ensimmäistä osakilpailua niin olen myös vakuuttunut, että tulemme näkemään hienoja katuradoilla ajettavia kilpailuja sekä ennen kaikkea huikean taistelun sarjan monenmoisista palkinnoista, tiedotus ja PR-toiminnasta vastaava Jani Kekoni jatkaa.

SEURAA MEITÄ SOMESSA!